Isnin, 10 Disember 2012

RPH Tema:Permainan Tradisional




Minggu: 38                                                    Tarikh: 15 OKTOBER 2012                          Hari: Isnin        
Tema : NEGARA SAYA
Subtema: PERMAINAN TRADISIONAL

Masa
Tunjang
SP
Aktiviti
Kesepaduan
Catatan / ABM
Rutin  ( BM )
0730-0740
( 10 minit )

PERHIMPUNAN PAGI
Perbualan pagi ( BM )
0740-0800
( 20 minit )

            PERHIMPUNAN PAGI


PM/PI
0800-0840
(40 minit)

Kerohanian, sikap& nilai
PM 14.2.1  Saling berkongsi dalam menggunakan barang dan peralatan di dalam kelas

-Murid berkongsi menggunakan barang permainan yang disediakan oleh guru.
-Murid mendengar arahan guru.
BM 1.1.7
PSE 2.2.2
KM 7.3.1
Alat permainan
Matematik (BM)
0840-0920
(40 minit)

Sains & Teknologi
ST 10.1.3  Menyatakan waktu untuk menjalankan sesuatu aktiviti (cth: jam 7 pagi, jam 12 tengah hari)

-Guru mengenalkan murid dengan konsep waktu dan masa.
  [jarum minit, saat, membaca jam eg: pukul 2,
    pukul 4]
-Murid menulis waktu dengan betul.

BM 1.1.7
BI 1.4.2
PM 11.1.2
PSE 2.2.1
Jam dinding
Kad nombor

Lembaran kerja
0920-0950
(30 minit)
Kudapan
(BM)
  • Berbaris mencuci tangan dan mengambil makanan.
  • Membaca doa dan mengucapkan terima kasih kepada PPM.
  • Gosok gigi selepas makan.

Modul Teras (BM)
0950-1020
(30 minit)
Komunikasi Bahasa Malaysia
BM 1.2.3  Mengenal bunyi suku kata akhir yang sama
-Mengeja dan membunyikan suku kata yang mempunyai akhiran yang sama.

 eg: dagu – lagu / satu – batu / timba – bomba
      / datuk – batuk / lokan -  makan /
       katak – botak

PM 9.1.3
BI 1.2.8
Kad suku kata
Modul Teras
1020-1050
(30 minit)
KomunikasiBahasa Inggeris
BI 2.2.3  Recognise the basic features of a book
-Pupils write some words that was underlined by the teacher.
PM 11.1.2
BM 4.2.6
Big book
Modul Bertema (BI)
1050-1120
(30 minit)


Healthy & Safety
PFK  5.1.5  Mengenal pasti tingkah laku yang membahayakan berdasarkan pengalaman sendiri seperti berdiri berhampiran rakan yang sedang bermain buaian
-Guru berbual denga murid tentang langkah keselamatan yang perlu diambil ketika bermain ;
    gasing, ketengteng, layang-layang
BM 2.1.3
BI 1.3.1
PM 9.1.2
Selipar
Pemadam @ biji getah
ayang-layang



1120-1130
(10 minit)



Refleksi
Murid:
  • Menyata apa yang telah dipelajari.
  • Mengemaskan alatan yang digunakan dan mengemas diri.
  • Mendengar pesanan dari guru dan mengucapkan selamat pulang / bersalaman.

Guru:
  • Membuat penilaian tingkah laku murid.
  • Membuat penilaian pengetahuan murid.
  • Mengingatkan murid-murid untuk belajar mengeja dan membaca  perkataan mudah dan operasi tolak di rumah.











Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________











Rancangan Harian ( Sehari )

Minggu: 38                                            Tarikh: 16 OKTOBER 2012                            Hari: Selasa       
Tema: Negara Saya
Subtema: Permainan Tradisional

Masa
Tunjang
SP
Aktiviti
Kesepaduan
Catatan / ABM
Routine  0730-0740
( 10 minit )
  • Menyanyi lagu kebangsaan dan lagu kebesaran negeri.
  • Mencatat kehadiran murid.
  • Memberi salam kepada guru.
  • Membaca kalendar dan cuaca.

Morning Circle
0740-0800
( 20 minit )
  • Guru minta seorang murid bercerita di hadapan rakan2 mereka dan beberapa orang untuk melakonkan watak. (cerita yang telah diperdengarkan)

BI 1.7.2
PM 9.1.3
PSE 2.3.8
Buku cerita ‘Buaya dengan seekor monyet’
Aktiviti Luar (BI)
0800-0840
( 40 minit )


P. Fizikal
PFK 2.2.1  Membuat pergerakan tangan mengikut arahan seperti menghayun tangan

-Murid memukul tin @ baldi mengikut rentak yang diarahkan oleh guru.
-Lagu ‘Suranggani’
PM 16.1.1
PSE 3.2.2
KTI 2.1.9
Tin
Baldi
Kayu
Modul Bertema
(BM)
0840-0920
( 40 minit )

Kemanusiaan
KM 7.2.5  Melibatkan diri dalam tarian tradisional yang mudah dari pelbagai kaum masyarakat Malaysia
-Guru menunjukkan langkah2 berjoget dengan kiraan.
-Bimbing murid berjoget tanpa muzik.
-Murid menari secara berpasangan (muzik)
PFK 2.1.2
PSE 2.2.2
BM 1.1.7
CD dan muzik joget
0920-0950
(30 minit)
Kudapan
(BI)
  • Queue up to clean their hands and take their food.
  • Pray before eat.
  • Brush teeth after meal.

Modul Teras (BI)
0950-1020
(30 minit)
Komunikasi Bahasa Inggeris
BI 2.1.1  Show awareness that print conveys meaning by doing Pretend Reading
-Understand the story book.
Pupils do the pretend reading as teacher guides them.
BM 3.10.4
PM 14.1.1
Story book




Modul Bertema (BM)
1020-1120
(60 minit)

Komunikasi Bahasa Malaysia
BM 2.2.3  Bersoal jawab berdasarkan tema, minat dan situasi semasa
BM 3.4.2  membunyikan dua suku kata dengan bimbingan
BM 4.2.6  Menyalin perkataan dengan cara yang betul

-Bersoaljawab tentang pelbagai jenis muzik tradisional.

-Menyebut alat muzik tradisional.

-Menyalin perkataan pada gambar yang betul.
PM 9.1.4
BI 1.2.8
KM 7.2.4
PSE 2.3.1
Gambar alat muzik tradisional
Kad suku kata

Lembaran kerja


1120-1130
(10 minit)


Refleksi
(BI)
Murid:
  • Menyata apa yang telah dipelajari.
  • Mengemaskan alatan yang digunakan dan mengemas diri.
  • Mendengar pesanan dari guru dan mengucapkan selamat pulang / bersalaman.

Guru:
  • Membuat penilaian tingkah laku murid.
  • Membuat penilaian pengetahuan murid.
  • Mengingatkan murid-murid untuk belajar  mengeja dan membaca  perkataan mudah dan operasi tolak di rumah.










Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________












Rancangan Harian ( Sehari )

Minggu: 38                                  Tarikh: 17 OKTOBER 2012                                         Hari: Rabu       
Tema: Negara Saya
Subtema: Permainan Tradisional

Masa
Tunjang
SP
Aktiviti
Kesepaduan
Catatan / ABM
Rutin  ( BM )
0730-0740
( 10 minit )
  • Menyanyi lagu kebangsaan dan lagu kebesaran negeri.
  • Mencatat kehadiran murid.
  • Memberi salam kepada guru.
  • Membaca kalendar dan cuaca.

Perbualan pagi ( BM )
0740-0800
( 20 minit )
  • Guru bersoal jawab dengan murid tentang permainan moden yang biasa mereka mainkan.
  • Murid menceritakan pengalaman mereka ketika bermain permainan tersebut.

BM 2.1.3
PSE 2.3.6
PM 9.1.2
Permainan moden
PM/PI
0800-0840
( 40 minit )


Kerohanian, sikap& nilai
PM 14.2.3  Menyatakan faedah bertolak ansur semasa menjalankan aktiviti berkumpulan
-Berbual tentang faedah murid mengamalkan sikap bertolak ansur ketika bermain dalam kumpulan.
PSE 3.2.2 / 2.3.4
BM 2.1.3
Permainan Tradisional
Modul Bertema(BI)
0840-0920
( 40 minit )

Seni Visual
KTI 1.2.11  Mereka corak bebas dengan menggabungjalinkan pelbagai teknik membuat corak dan rekaan

-Guru bimbing murid menghasilkan corak yang teratur menggunakan bahan alam semulajadi.
PM 16.1.1
BI 1.4.3
ST 1.1.2
PSE 3.2.2
Bawang besar
Pelepah pisang
Kentang
Warna air







0920-0950
(30 minit)
Kudapan
(BM)
  • Berbaris mencuci tangan dan mengambil makanan.
  • Membaca doa dan mengucapkan terima kasih kepada PPM.
  • Gosok gigi selepas makan.
Modul Teras (BM)
0950-1020
(30 minit)
Komunikasi Bahasa Malaysia
BM 4.2.4  Menulis huruf kecil dengan cara yang betul
-Murid menulis huruf yang sesuai pada perkataan yang diberikan.
KTI 1.1.5
BI 4.2.3
PM 11.1.2
Lembaran kerja






Modul Bertema
(BI)
1020-1120
(60 minit)
Sains & Teknologi (Awal Matematik)
ST 7.1.3  Membilang objek 1-10


ST 8.1.1  Menyatakan hasil tambah dua himpunan objek

-Murid bermain congkak sesama rakan dan membilang bilangan biji saga @ guli yang digunakan.
-Murid yang menang membilang jumlah biji saga  guli yang telah diperolehi.
KM 7.3.1
BM 1.1.7
BI 1.4.3
PSE 3.2.2
Guli
Biji saga
Mangkuk kecil
Cawan kertas


1120-1130
(10 minit)


Refleksi
(BM)
Murid:
  • Menyata apa yang telah dibelajari.
  • Mengemaskan alatan yang digunakan dan mengemas diri.
  • Mendengar pesanan dari guru dan mengucapkan selamat pulang / bersalaman.

Guru:
  • Membuat penilaian tingkah laku murid.
  • Membuat penilaian pengetahuan murid.
  • Mengingatkan murid-murid untuk belajar mengeja dan membaca  perkataan mudah dan operasi tolak di rumah.











Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________














Rancangan Harian ( Sehari )

Minggu: 38                                       Tarikh: 18 OKTOBER 2012                                   Hari: Khamis      
Tema: Negara Saya
Subtema: Permainan Tradisional

Masa
Tunjang
SP
Aktiviti
Kesepaduan
Catatan / ABM
Routine
0730-0740
( 10 minit )
  • Menyanyi lagu kebangsaan dan lagu kebesaran negeri.
  • Mencatat kehadiran murid.
  • Memberi salam kepada guru.
  • Membaca kalendar dan cuaca.

Morning Circle
0740-0800
( 20 minit )
         Guru mengajak murid berbual tentang permainan tradisional yang ditunjukkan di dalam
            gambar.
        Guru menerangkan peraturan permainan tersebut.

BM 2.1.2
KM 7.3.1
PSE 1.1.3
Buku rujukan ‘Permainan Tradisi Rakyat’
Outdoor Activity
0800-0840
(40 minit)

Fizikal & Estetika
PFK 2.1.13  Berlari ke arah yang ditentukan
PFK 2.2.1  Membuat pergerakan tangan mengikut arahan seperti menghayun tangan

-Guru memperkenalkan permainan ‘Galah Panjang’ kepada murid.
-Guru bimbing murid tentang peraturan permainan.
-Murid bermain dalam beberapa kumpulan kecil.

PM 14.1.1 / 16.1.1
BM 1.1.7 / 1.4.3
PSE 3.2.2
Binding tape – sebagai penanda garisan
Modul Bertema (BI)
0840-0920
(40 minit)
MUZIK
KTI 2.4.1  Membuat gerakan anggota badan mengikut lirik lagu (sing with action)
-Guru bimbing murid dengan lagu yang memerlukan murid membuat gerakan badan.
-Murid dengar lagu sambil membuat beberapa gerakan mudah.
BM 1.1.13
BI 1.5.1
PSE 2.2.1
PM 9.1.3
VCD
Home theatre set
0920-0950
(30 minit)
Kudapan
(BI)
  • Queue up to clean their hands and take their food.
  • Pray before eat.
  • Brush teeth after meal.

Modul Teras (BI)
0950-1020

(30 minit)
Komunikasi Bahasa Inggeris
BI 4.2.5  Write simple phrases
-Pupils read simple story with teacher’s guidance.
-Pupils fill in the blanks to complete the story.

BM 1.1.13
PM 11.1.2
PSE 2.1.1
Story chart
Worksheet

Modul Bertema(BI)
1020-1120
(60 minit)
Sains & Teknologi

(Awal Sains)
ST 1.1.2  Menunjukkan sikap sistematik, bekerjasama, bertanggungjawab
-Guru membimbing murid membuat layang-layang.
-murid membuat kerja bersama-sama rakan.
PM 9.1.3
BM 1.1.7
BI 1.4.2
PFK 1.1.5
KTI 1.2.5

Plastik
Lidi
Benang
Kertas warna
Stapler


1120-1130
(10 minit)


Refleksi
(BI)

Murid:
  • Menyata apa yang telah dibelajari.
  • Mengemaskan alatan yang digunakan dan mengemas diri.
  • Mendengar pesanan dari guru dan mengucapkan selamat pulang / bersalaman.

Guru:
  • Membuat penilaian tingkah laku murid.
  • Membuat penilaian pengetahuan murid.
  • Mengingatkan murid-murid untuk belajar mengeja dan membaca perkataan mudah dan operasi tolak di rumah.











Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________












Rancangan Harian ( Sehari )

Minggu: 38                                      Tarikh: 19 OKTOBER 2012                                    Hari: Jumaat       
Tema: Negara Saya
Subtema: Permainan Tradisional

Masa
Tunjang
SP
Aktiviti
Kesepaduan
Catatan / ABM
Rutin  ( BM )
0730-0740
( 10 minit )
  • Menyanyi lagu kebangsaan dan lagu kebesaran negeri.
  • Mencatat kehadiran murid.
  • Memberi salam kepada guru.
  • Membaca kalendar dan cuaca.

Perbualan pagi ( BM )
0740-0800
( 20 minit )
  • Guru membacakan cerita kepada murid-murid.
  • Bersoal jawab dengan murid tentang nilai2 dan amalan baik dalam cerita tersebut.


BM 1.1.13
BI 1.2.8
PSE 2.3.4
Buku cerita
PM/PI
0800-0840
(40 minit)

Kerohanian, sikap& nilai
PM 14.2.2  Mengamalkan sikap tolak ansur dengan rakan dalam situasi tertentu

-Bekerjasama dan bertolak ansur semasa bermain dengan rakan-rakan.
  Cth: permainan tiup getah, serak lidi, batu
         seremban

BM 1.1.7
PSE 3.2.2
Gelang getah
Batang lidi
Batu kecil
Modul Bertema (BI)
0840-0920
(40 minit)

Motor Halus
PFK 1.1.8  Menggunting dengan cara yang betul
-Murid menggunting kertas warna mengikut arahan guru untuk menghasilkan anyaman tikar (satu kraf tradisional).
-guru dan PPM bimbing murid menganyamnya secara berselang-seli.

KTI 1.2.13
PM 16.1.1/ 11.1.2
PSE 2.2.1
Kertas warna
Gunting
Gam
Kad manila
0920-0950
(30 minit)
Kudapan
(BM)
  • Berbaris mencuci tangan dan mengambil makanan.
  • Membaca doa dan mengucapkan terima kasih kepada PPM.
  • Gosok gigi selepas makan.
Modul Teras (BM)
0950-1020
(30 minit)
Komunikasi Bahasa Malaysia
BM 4.2.6  Menyalin perkataan dengan cara yang betul
-Murid menyalin perkataan yang sama bunyi akhirannya dengan betul.
   (ulangkaji pelajaran hari Isnin)


PM 11.1.2
PSE 2.2.2
BI 4.2.4
Carta
Modul Bertema
1020-1120
(60 minit)

Komunikasi Bahasa Inggeris


BI 1.3.1  Talk about familiar things and experiences with guidance

BI 4.1.1  Engage in activities requiring eye-hand coordination
-Teacher and pupils talk about the other traditional games.
  Marbles, playing wau, hide and seek…

-Pupils join the dots to draw a picture of wau.
BM 1.1.13
PM 14.2.1
PSE 2.3.4
KTI 1.2.4
‘Buku Tradisi Permainan Rakyat’

Worksheet
Coloured pencil


1120-1130
(10 minit)


Refleksi
(BM)
Murid:
  • Menyata apa yang telah dipelajari
  • Mengemaskan alatan yang digunakan dan mengemas diri.
  • Mendengar pesanan dari guru dan mengucapkan selamat pulang / bersalaman.

Guru:
  • Membuat penilaian tingkah laku murid.
  • Membuat penilaian pengetahuan murid.
  • Mengingatkan murid-murid untuk belajar mengeja dan membaca suku kata dan operasi tolak  di rumah.











Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan