Minggu: 38 Tarikh: 15 OKTOBER 2012 Hari: Isnin
Tema : NEGARA SAYA
Subtema: PERMAINAN
TRADISIONAL
Masa
|
Tunjang
|
SP
|
Aktiviti
|
Kesepaduan
|
Catatan
/ ABM
|
|||
Rutin
( BM )
0730-0740
(
10 minit )
|
PERHIMPUNAN PAGI
|
|||||||
Perbualan
pagi ( BM )
0740-0800
(
20 minit )
|
PERHIMPUNAN PAGI
|
|||||||
PM/PI
0800-0840
(40 minit)
|
Kerohanian, sikap& nilai
|
PM 14.2.1 Saling berkongsi dalam menggunakan barang
dan peralatan di dalam kelas
|
-Murid berkongsi menggunakan barang permainan yang disediakan oleh
guru.
-Murid mendengar arahan guru.
|
BM 1.1.7
PSE 2.2.2
KM 7.3.1
|
Alat permainan
|
|||
Matematik (BM)
0840-0920
(40 minit)
|
Sains
& Teknologi
|
ST 10.1.3 Menyatakan waktu untuk menjalankan sesuatu
aktiviti (cth: jam 7 pagi, jam 12 tengah hari)
|
-Guru mengenalkan
murid dengan konsep waktu dan masa.
[jarum minit, saat, membaca jam eg: pukul 2,
pukul 4]
-Murid menulis waktu dengan betul.
|
BM 1.1.7
BI 1.4.2
PM 11.1.2
PSE 2.2.1
|
Jam dinding
Kad nombor
Lembaran kerja
|
|||
0920-0950
(30 minit)
|
Kudapan
(BM)
|
|
||||||
Modul Teras (BM)
0950-1020
(30 minit)
|
Komunikasi
Bahasa Malaysia
|
BM 1.2.3 Mengenal bunyi suku kata akhir yang sama
|
-Mengeja dan
membunyikan suku kata yang mempunyai akhiran yang sama.
eg: dagu – lagu / satu – batu / timba – bomba
/ datuk – batuk / lokan - makan /
katak – botak
|
PM 9.1.3
BI 1.2.8
|
Kad suku kata
|
|||
Modul Teras
1020-1050
(30 minit)
|
KomunikasiBahasa
Inggeris
|
BI 2.2.3 Recognise the basic features of a book
|
-Pupils write
some words that was underlined by the teacher.
|
PM 11.1.2
BM 4.2.6
|
Big book
|
|||
Modul Bertema (BI)
1050-1120
(30 minit)
|
Healthy
& Safety
|
PFK 5.1.5
Mengenal pasti tingkah laku yang membahayakan berdasarkan pengalaman
sendiri seperti berdiri berhampiran rakan yang sedang bermain buaian
|
-Guru berbual
denga murid tentang langkah keselamatan yang perlu diambil ketika bermain ;
gasing, ketengteng, layang-layang
|
BM 2.1.3
BI 1.3.1
PM 9.1.2
|
Selipar
Pemadam @ biji
getah
ayang-layang
|
|||
1120-1130
(10 minit)
|
Refleksi
|
Murid:
Guru:
|
||||||
Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rancangan Harian ( Sehari )
Minggu: 38 Tarikh:
16 OKTOBER 2012 Hari: Selasa
Tema: Negara Saya
Subtema: Permainan
Tradisional
Masa
|
Tunjang
|
SP
|
Aktiviti
|
Kesepaduan
|
Catatan
/ ABM
|
||
Routine
0730-0740
(
10 minit )
|
|
||||||
Morning
Circle
0740-0800
(
20 minit )
|
|
BI 1.7.2
PM 9.1.3
PSE 2.3.8
|
Buku cerita
‘Buaya dengan seekor monyet’
|
||||
Aktiviti Luar (BI)
0800-0840
( 40 minit )
|
P.
Fizikal
|
PFK 2.2.1 Membuat pergerakan tangan mengikut arahan
seperti menghayun tangan
|
-Murid memukul tin @ baldi mengikut rentak yang diarahkan oleh guru.
-Lagu ‘Suranggani’
|
PM 16.1.1
PSE 3.2.2
KTI 2.1.9
|
Tin
Baldi
Kayu
|
||
Modul Bertema
(BM)
0840-0920
( 40 minit )
|
Kemanusiaan
|
KM 7.2.5 Melibatkan diri dalam tarian tradisional
yang mudah dari pelbagai kaum masyarakat Malaysia
|
-Guru menunjukkan
langkah2 berjoget dengan kiraan.
-Bimbing murid
berjoget tanpa muzik.
-Murid menari
secara berpasangan (muzik)
|
PFK 2.1.2
PSE 2.2.2
BM 1.1.7
|
CD dan muzik
joget
|
||
0920-0950
(30 minit)
|
Kudapan
(BI)
|
|
|||||
Modul Teras (BI)
0950-1020
(30 minit)
|
Komunikasi
Bahasa Inggeris
|
BI 2.1.1 Show awareness that print conveys meaning
by doing Pretend Reading
|
-Understand the
story book.
Pupils do the
pretend reading as teacher guides them.
|
BM 3.10.4
PM 14.1.1
|
Story book
|
||
Modul Bertema (BM)
1020-1120
(60 minit)
|
Komunikasi
Bahasa Malaysia
|
BM 2.2.3 Bersoal jawab berdasarkan tema, minat dan
situasi semasa
BM 3.4.2 membunyikan dua suku kata dengan bimbingan
BM 4.2.6 Menyalin perkataan dengan cara yang betul
|
-Bersoaljawab
tentang pelbagai jenis muzik tradisional.
-Menyebut alat
muzik tradisional.
-Menyalin
perkataan pada gambar yang betul.
|
PM 9.1.4
BI 1.2.8
KM 7.2.4
PSE 2.3.1
|
Gambar alat muzik
tradisional
Kad suku kata
Lembaran kerja
|
||
1120-1130
(10 minit)
|
Refleksi
(BI)
|
Murid:
Guru:
|
|||||
Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rancangan Harian ( Sehari )
Minggu: 38 Tarikh:
17 OKTOBER 2012 Hari: Rabu
Tema: Negara Saya
Subtema: Permainan
Tradisional
Masa
|
Tunjang
|
SP
|
Aktiviti
|
Kesepaduan
|
Catatan
/ ABM
|
|||
Rutin ( BM )
0730-0740
(
10 minit )
|
|
|||||||
Perbualan
pagi ( BM )
0740-0800
(
20 minit )
|
|
BM 2.1.3
PSE 2.3.6
PM 9.1.2
|
Permainan moden
|
|||||
PM/PI
0800-0840
( 40 minit )
|
Kerohanian, sikap& nilai
|
PM 14.2.3 Menyatakan faedah bertolak ansur semasa
menjalankan aktiviti berkumpulan
|
-Berbual tentang faedah murid mengamalkan sikap bertolak ansur ketika
bermain dalam kumpulan.
|
PSE 3.2.2 / 2.3.4
BM 2.1.3
|
Permainan Tradisional
|
|||
Modul Bertema(BI)
0840-0920
( 40 minit )
|
Seni
Visual
|
KTI 1.2.11 Mereka corak bebas dengan
menggabungjalinkan pelbagai teknik membuat corak dan rekaan
|
-Guru bimbing
murid menghasilkan corak yang teratur menggunakan bahan alam semulajadi.
|
PM 16.1.1
BI 1.4.3
ST 1.1.2
PSE 3.2.2
|
Bawang besar
Pelepah pisang
Kentang
Warna air
|
|||
0920-0950
(30 minit)
|
Kudapan
(BM)
|
|
||||||
Modul Teras (BM)
0950-1020
(30 minit)
|
Komunikasi
Bahasa Malaysia
|
BM 4.2.4 Menulis huruf kecil dengan cara yang betul
|
-Murid menulis
huruf yang sesuai pada perkataan yang diberikan.
|
KTI 1.1.5
BI 4.2.3
PM 11.1.2
|
Lembaran
kerja
|
|||
Modul Bertema
(BI)
1020-1120
(60 minit)
|
Sains
& Teknologi (Awal Matematik)
|
ST 7.1.3 Membilang objek 1-10
ST 8.1.1 Menyatakan hasil tambah dua himpunan objek
|
-Murid bermain
congkak sesama rakan dan membilang bilangan biji saga @ guli yang digunakan.
-Murid yang
menang membilang jumlah biji saga guli
yang telah diperolehi.
|
KM 7.3.1
BM 1.1.7
BI 1.4.3
PSE 3.2.2
|
Guli
Biji saga
Mangkuk kecil
Cawan kertas
|
|||
1120-1130
(10 minit)
|
Refleksi
(BM)
|
Murid:
Guru:
|
||||||
Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rancangan Harian ( Sehari )
Minggu: 38 Tarikh:
18 OKTOBER 2012 Hari: Khamis
Tema: Negara Saya
Subtema: Permainan
Tradisional
Masa
|
Tunjang
|
SP
|
Aktiviti
|
Kesepaduan
|
Catatan
/ ABM
|
||
Routine
0730-0740
(
10 minit )
|
|
||||||
Morning
Circle
0740-0800
(
20 minit )
|
●
Guru mengajak murid berbual tentang permainan tradisional yang
ditunjukkan di dalam
gambar.
●
Guru menerangkan peraturan permainan tersebut.
|
BM 2.1.2
KM 7.3.1
PSE 1.1.3
|
Buku rujukan
‘Permainan Tradisi Rakyat’
|
||||
Outdoor Activity
0800-0840
(40 minit)
|
Fizikal
& Estetika
|
PFK 2.1.13 Berlari ke arah yang ditentukan
PFK 2.2.1 Membuat pergerakan tangan mengikut arahan
seperti menghayun tangan
|
-Guru memperkenalkan permainan ‘Galah Panjang’ kepada murid.
-Guru bimbing murid tentang peraturan permainan.
-Murid bermain dalam beberapa kumpulan kecil.
|
PM 14.1.1 /
16.1.1
BM 1.1.7 / 1.4.3
PSE 3.2.2
|
Binding tape – sebagai penanda garisan
|
||
Modul Bertema (BI)
0840-0920
(40 minit)
|
MUZIK
|
KTI 2.4.1 Membuat gerakan anggota badan mengikut
lirik lagu (sing with action)
|
-Guru bimbing
murid dengan lagu yang memerlukan murid membuat gerakan badan.
-Murid dengar
lagu sambil membuat beberapa gerakan mudah.
|
BM 1.1.13
BI 1.5.1
PSE 2.2.1
PM 9.1.3
|
VCD
Home theatre set
|
||
0920-0950
(30 minit)
|
Kudapan
(BI)
|
|
|||||
Modul Teras (BI)
0950-1020
(30 minit)
|
Komunikasi
Bahasa Inggeris
|
BI 4.2.5 Write simple phrases
|
-Pupils read
simple story with teacher’s guidance.
-Pupils fill in
the blanks to complete the story.
|
BM 1.1.13
PM 11.1.2
PSE 2.1.1
|
Story chart
Worksheet
|
||
Modul Bertema(BI)
1020-1120
(60 minit)
|
Sains
& Teknologi
(Awal
Sains)
|
ST 1.1.2 Menunjukkan sikap sistematik, bekerjasama,
bertanggungjawab
|
-Guru membimbing
murid membuat layang-layang.
-murid membuat
kerja bersama-sama rakan.
|
PM 9.1.3
BM 1.1.7
BI 1.4.2
PFK 1.1.5
KTI 1.2.5
|
Plastik
Lidi
Benang
Kertas warna
Stapler
|
||
1120-1130
(10 minit)
|
Refleksi
(BI)
|
Murid:
Guru:
|
|||||
Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rancangan Harian ( Sehari )
Minggu: 38 Tarikh:
19 OKTOBER 2012 Hari: Jumaat
Tema: Negara Saya
Subtema: Permainan
Tradisional
Masa
|
Tunjang
|
SP
|
Aktiviti
|
Kesepaduan
|
Catatan
/ ABM
|
|||
Rutin ( BM )
0730-0740
(
10 minit )
|
|
|||||||
Perbualan
pagi ( BM )
0740-0800
(
20 minit )
|
|
BM 1.1.13
BI 1.2.8
PSE 2.3.4
|
Buku cerita
|
|||||
PM/PI
0800-0840
(40 minit)
|
Kerohanian, sikap& nilai
|
PM 14.2.2 Mengamalkan sikap tolak ansur dengan rakan
dalam situasi tertentu
|
-Bekerjasama dan bertolak ansur semasa bermain dengan rakan-rakan.
Cth: permainan tiup getah, serak lidi, batu
seremban
|
BM 1.1.7
PSE 3.2.2
|
Gelang getah
Batang lidi
Batu kecil
|
|||
Modul Bertema (BI)
0840-0920
(40 minit)
|
Motor
Halus
|
PFK 1.1.8 Menggunting dengan cara yang betul
|
-Murid
menggunting kertas warna mengikut arahan guru untuk menghasilkan anyaman
tikar (satu kraf tradisional).
-guru dan PPM
bimbing murid menganyamnya secara berselang-seli.
|
KTI 1.2.13
PM 16.1.1/ 11.1.2
PSE 2.2.1
|
Kertas warna
Gunting
Gam
Kad manila
|
|||
0920-0950
(30 minit)
|
Kudapan
(BM)
|
|
||||||
Modul Teras (BM)
0950-1020
(30 minit)
|
Komunikasi
Bahasa Malaysia
|
BM 4.2.6 Menyalin perkataan dengan cara yang betul
|
-Murid menyalin
perkataan yang sama bunyi akhirannya dengan betul.
(ulangkaji
pelajaran hari Isnin)
|
PM 11.1.2
PSE 2.2.2
BI 4.2.4
|
Carta
|
|||
Modul Bertema
1020-1120
(60 minit)
|
Komunikasi
Bahasa Inggeris
|
BI 1.3.1 Talk about familiar things and experiences
with guidance
BI 4.1.1 Engage in activities requiring eye-hand
coordination
|
-Teacher and
pupils talk about the other traditional games.
♣ Marbles, playing wau, hide and seek…
-Pupils join the
dots to draw a picture of wau.
|
BM 1.1.13
PM 14.2.1
PSE 2.3.4
KTI 1.2.4
|
‘Buku Tradisi
Permainan Rakyat’
Worksheet
Coloured pencil
|
|||
1120-1130
(10 minit)
|
Refleksi
(BM)
|
Murid:
Guru:
|
||||||
Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan